Bouthayna Al Muftah
ينطلق الإلهام الأساسي وراء هذا العمل من المراجع والتجارب الثقافية المحلية والإقليمية. فـ"القذيلة" (التصغير من "القذلة") هو مصطلح شائع الاستخدام في منطقة الخليج العربي لوصف الجزء الأمامي من الشعر الذي يتدلى غالبًا على الجبهة أو على أحد الجانبين وهي ترمز لجمال المرأة. وقد اشتهرت أغنية "أبو قذيلة" في سبعينيات القرن الماضي، لتصبح من أبرز الأغاني الإقليمية آنذاك، وكانت تُذاع بشكل شبه يومي عبر محطات الإذاعة في الخليج خلال تلك الفترة.
تعيد الفنانه توظيف هذه الكلمة بطريقة إبداعية، حيث يصوغ خيوطًا طباعية أشبه بالقماش تنسدل كخصلات شعر من جذع خشبي، لتشكل هيئة امرأة ذات قذلة طويلة. تحمل هذه الخيوط بصريًا المراجع الثقافية والذكريات والتجارب التي ألهمت العمل. أما الطول المبالغ فيه لهذه الخيوط فيضفي على المنحوتة طابعًا طليعيًا (أفانغارديًا).
يمثل هذا العمل امتدادًا لممارستي المستمرة في إعادة إحياء الرموز الثقافية الإقليمية، وتحويلها إلى مؤشرات بصرية مشبعة بالدلالات الاجتماعية.
Al Qdhaila’
The core inspiration behind this work draws from local and regional cultural references and experiences. Al Qdhaila (fringe) is the diminutive of Al Qadhla, a term commonly used in the Arabian Gulf region to describe the front part of the hair that often falls forward on the forehead or to one side. The song Abu Qdhaila, which gained immense popularity in the 1970s, became a regional hit, broadcast almost daily on radio stations across the Gulf during that era.
Al Muftah playfully reinterprets this word, creating typographic strands of fabric that drape like hair from a log, forming the silhouette of a woman with a long fringe. These strands visually carry the cultural references, memories, and experiences that inspired the piece. The exaggerated length of the strands lends an avant-garde quality to the work.
This sculpture continues Al Muftah’s ongoing practice of reinvigorating regional cultural motifs, transforming them into sociologically informed visual indexes.
Exhibitions
RESHAPED | 26 August 2025
Fire Station